DEN NÆSTE gæstebrokker som har meldt sig under de brok-hvinende faner er endnu en flot fyr. Silas Drejer er en ung mand, fanget i en gammel mands krop (måske endda to gamle mænds kroppe?). Med sin bidende samtidssatire, spidder han dagens Danmark, og alligevel er han altid frisk på en kold bajer i snevejr ved et busstoppested (med det forbehold, at busstoppet ligger i nærheden af en døgnkiosk eller tank, hvor man kan få Underberg & Wiibroe). Tag rigtigt fint imod: Silas Drejer

——–

KENDER I det med popsmarte tøjekspedienter, der forsøger sig med standup-agtige kommentarer, at få kunden til at købe et helt års forbrug af tøj på én gang??

Kære søde og rare tøjekspedienter, jeg ved I gør det med de bedste intentioner, (med tanke på forretningens profit), men jeg kan godt selv finde det tøj jeg vil købe og behøver hverken assistance eller kække kommentarer. Hvis jeg vil have hjælp, så henvender jeg mig. Jeg er ikke så vild.. (læs: skide irriteret), med ekspedienter der farer hen mod kunden, (som en sulten bi efter honning).. ”Er der noget jeg kan hjælpe med?”, jeg kigger undrende på dem og har lyst til at svare, ”nej, hvad helvede skulle det dog være… din oversælgende bluffmager og stærkt påtrængende flabede kong gulerod, med stank af ”Giorgio Armani Acqua Di Gio”, irriterende og grotesk forfuskende personage… ?”

TØJEKSPEDIENTER SKAL stå til rådighed for kunden – de skal ikke være anmassende og oversælgende. Og nej, jeg har ikke behov for hverken sokker eller bokseshorts, bare fordi jeg lige har købt et par jeans…

TØJ ER i mine øjne blot en forbrugsvarer på linje med alle andre varer, såsom leverpostej eller toiletpapir. Tænk hvis man fik de samme kommentarer fra nettoassistenten: ”Er der noget jeg kan hjælpe med”, ”hov, den letmælk dér, den passer lige til dig”. ”Skal du ikke lige have en pakke rugbrød med, inden du smutter”. Eller, ”jeg kan se at der ligger en pose mandler i din indkøbskurv, der er tilbud på ris og fløde, så kan du jo lave risalamande”.  I kan godt fornemme, at det jo virker fuldstændigt absurd.

KÆRE TØJEKSPEDIENTER; vær sød at anvise agtpågivenhed overfor jeres respektive salgsofre.. ellers bliver de udviklet til frygtindgydende, generaliserende skribenter, der uden tøven skyder med spredehagl over en hel branche af tøjekspedienter. Det kan godt være I har tilbragt tid på et eller andet opskruet salg og service kursus, men det gør jer ikke til selvbestaltede orakler i salg af tøj.  Tænk på jeres fælles professionsomdømme og vær solidariske med den del af branchen, hvor man formår at have tillid til, at den enkelte kunde faktisk evner at kende sin egne tøjstørrelse og sin egen mængde af skabsplads.

– Silas Drejer